Publications & Resources

Our faculty, students and researchers work together everyday to contribute to a better world by grappling with urgent problems we are facing in India. We conduct rigorous work to produce high quality learning resources and publications to contribute to public discourse and social change. Here, we feature a sample from our work for everyone to access. You can explore featured resources, policies, and the latest publications from the University. 

To explore all the work of our University, please visit our publications repository.

  • Pathshala Issue 18 cover
    Published
    Authors

      Abstract

      पाठशाला भीतर और बाहर का अठारहवाँ अंक पुस्तकालय पर केन्द्रित है। एक जीवन्त पुस्तकालय के बिना स्कूल की कल्पना अधूरी है। जीवन्त पुस्तकालय की कल्पना को साकार करने के लिए किए जा रहे कई अलग-अलग अनुभव इस अंक में शामिल हैं। इस अंक में शामिल संवाद’ पुस्तकालय और पढ़ने की संस्कृति पर केन्द्रित है। क्या पुस्तकालय एक शान्त जगह हो या यहाँ बच्चों को बात करने की छूट हो, स्कूली विषय व इतर पुस्तकें, आदि विषय भी इस अंक में शामिल हैं। कुछ लेख पढ़ने और लिखने के सन्दर्भ में नए अनुभवों व दृष्टिकोणों को प्रस्तुत करते हैं। एक लेख सामाजिक विज्ञान की विषयवस्तु और पढ़ाई से विद्यार्थियों में आलोचनात्मक जागरूकता पैदा करने के तौर‑तरीक़ों के बारे में है।

      More →

    • LC Issue 17 Cover Page
      Published
      Authors

        Abstract

        What exactly is reinforcing learning? Reinforcement is nothing other than a reflection of teaching on the one hand and learning on the other. Reinforcement should ideally be an aid to learning the principles that constitute a concept, since the basis of learning is to grasp the fundamental propositions of a topic. This issue includes reinforcement in the most important primary school subjects — so there are experiential articles in maths, language, EVS and science as well as an article on assessing reinforcement which illustrates that assessment, if done holistically, is in itself a reinforcement tool. 

        More →

      • Pathshala Issue 17 Cover page
        Published
        Authors

          Abstract

          गणना करना सीखना और संक्रियाएँ सीखना ही गणित सीखना नहीं है। गणित सीखने में बहुत कुछ है। इसके लिए गणित की भाषा सीखना और स्वयं गणित करना अहम है। ऐसा गणित, जो आपके दिमाग की क्षमता को खींचे व कर पाने की खुशी भी दे । इस अंक में गणित के लेख इन बातों को बखूबी दिखा रहे हैं। बच्चों को लिखना सिखाने पर भी इस अंक के लेखों में विस्तृत बात हुई है। संवाद व अन्य लेख लिखने के आयामों यथा लिखना और पुस्तकें पढ़ना-लिखना और मौखिक अभिव्यक्ति आदि को उभारते हैं। सीखने में अर्थ की भूमिका अहम है। जो भी सीखा जाना है, सीखने वाला अपने लिए उसका अर्थ खुद गढ़ता है और जब वह यह अर्थ गढ़ पाता है, तभी सीख पाता है। बच्चों को कविता का अर्थ खुद गढ़ने देने की बात करता एक लेख, कविता ही नहीं बल्कि कुछ भी सीखने में अर्थ की भूमिका क्या हो सकती है, रेखांकित करता है। शामिल पुस्तक चर्चा भी बच्चों के सीखने के बारे में बहुत से महत्त्वपूर्ण बिन्दु रखती है।

          More →

        • Issue 16 Cover Page
          Published
          Authors

            Abstract

            We all know the pure pleasure of listening to stories as children and we have, in this issue, articles that demonstrate how storytelling can be used to great success in subjects as diverse as maths, physics, social studies and inclusion in schools everywhere – urban or rural. There are descriptions of how discussions emerging from a single story can be skillfully used to arrive at some really important understanding. All this adds up to creating a channel of exchange that cuts across age groups and backgrounds and finds common ground in the magical world of stories.

            More →

          • Pathshala Issue 16 Cover
            Published
            Authors

              Abstract

              पाठशाला भीतर और बाहर के सोलहवें अंक में शिक्षा के कुछ बुनियादी मसलों यथा शिक्षा में समावेशन, शुरुआती भाषा शिक्षण के पहलुओं, सामाजिक विज्ञान शिक्षण व नैतिक समझ के विकास आदि पर कक्षा के अनुभवों से उभरे व उन अनुभवों के विश्लेषण को समेटे हुए लेख हैं। चूँकि यह लेख कक्षा से अनुभवों से उभरे हैं, अतः यह उनके यथार्थ, संभावनाओं व चुनौतियों को सामने रखते हैं।

              More →

            • LC Issue 15 Cove page
              Published
              Authors

                Abstract

                Wellbeing is a complex concept and while a wellness-focused school culture is key, it also requires a very individualised focus. Children function at the level of emotions. Their wellbeing depends on how the school, teachers, other students, and the entire ecosystem make them feel. In this issue, there are several articles that should make us think about how a child who is excluded feels. How does a child whose family life is full of strife feel in school? Why does another feel that no one would visit their home because they are poor or belong to a lower caste?

                More →

              • Pathshala Issue 15 Cover
                Published
                Authors

                  Abstract

                  पाठशाला का पन्द्रहवाँ अंक दो विषय क्षेत्रों- सामाजिक विज्ञान व इसका शिक्षण और स्कूल में भाषा सीखने की प्रक्रियाओं पर केन्द्रित है। अंक में कुछ लेख इस बारे में जागरूकता पैदा करने के लिए हैं कि सामाजिक संरचना हमें और हमारे काम को कैसे प्रभावित करती है। कक्षा अनुभवों पर आधारित लेख हमें यह समझने में मदद करते हैं कि बच्चे जटिल सामाजिक विचारों से कैसे जुड़ सकते हैं। बच्चों के साथ गहन अनुभवों पर आधारित लेख प्रारम्भिक भाषा शिक्षण और पढ़ना सीखने-सिखाने में मदद करते हैं। 

                  This Fifteenth issue Pathshala is focused on two areas; Social Sciences and its teaching and processes towards learning language in schools. Some articles included are to build awareness of how social structure affects us and our work. The articles focus on classroom experiences and help us understand how children can engage with complex social ideas. The articles based on rigorous experience of children also help them engage with early language teaching and reading.

                  More →