Publications & Resources

Our faculty, students and researchers work together everyday to contribute to a better world by grappling with urgent problems we are facing in India. We conduct rigorous work to produce high quality learning resources and publications to contribute to public discourse and social change. Here, we feature a sample from our work for everyone to access. You can explore featured resources, policies, and the latest publications from the University. 

To explore all the work of our University, please visit our publications repository.

  • Pathshala Issue 18 cover
    Published
    Authors

      Abstract

      पाठशाला भीतर और बाहर का अठारहवाँ अंक पुस्तकालय पर केन्द्रित है। एक जीवन्त पुस्तकालय के बिना स्कूल की कल्पना अधूरी है। जीवन्त पुस्तकालय की कल्पना को साकार करने के लिए किए जा रहे कई अलग-अलग अनुभव इस अंक में शामिल हैं। इस अंक में शामिल संवाद’ पुस्तकालय और पढ़ने की संस्कृति पर केन्द्रित है। क्या पुस्तकालय एक शान्त जगह हो या यहाँ बच्चों को बात करने की छूट हो, स्कूली विषय व इतर पुस्तकें, आदि विषय भी इस अंक में शामिल हैं। कुछ लेख पढ़ने और लिखने के सन्दर्भ में नए अनुभवों व दृष्टिकोणों को प्रस्तुत करते हैं। एक लेख सामाजिक विज्ञान की विषयवस्तु और पढ़ाई से विद्यार्थियों में आलोचनात्मक जागरूकता पैदा करने के तौर‑तरीक़ों के बारे में है।

      More →

    • Pathshala Issue 14 Cover page
      Published
      Authors

        Abstract

        यह अंक कक्षा में बच्चों से खुले सवाल पूछने और सोचने के महत्त्व जैसे कुछ प्रमुख मुद्दों की उपयोगिता को सामने लाता है। वैज्ञानिक स्वभाव के मायने क्या है और यह कक्षाओं में कैसे प्रतिबिंबित होता है, कक्षा में विभिन्न पृष्ठभूमियों के बच्चों के बीच संवाद के अवसर कैसे बन सकते हैं, जैसे मुद्दों पर भी इस अंक में लेख हैं। इसी के साथ बहुत सारे लेख कक्षाओं को अच्छे से चलाने के तरीक़े सुझाते हैं, जिनमें बुनियादी गणित शिक्षण से जुड़े उदाहरण / लेख भी शामिल हैं। 

        This issue brings out the importance of some key issues like importance of open questioning and thinking by children in classrooms. What does scientific temper mean and how does it get reflected in classrooms? How can diverse backgrounds get to dialogue in classrooms and along with that many articles that suggest ways of conducting meaningful classes including many examples from foundational mathematics.

        More →

      • Issue 10 Cover
        Published
        Authors

          Abstract

          पाठशाला भीतर और बाहर का दसवाँ अंक कक्षा शिक्षण की प्रक्रियाओं पर केन्द्रित है। इसमें एक लेख जेण्डर के मुद्दे पर हुई रोचक बातचीत पर आधारित है। एक अन्य लेख, बच्चे कक्षा में अपने विचार स्वतंत्रता के साथ रखें और शिक्षक संवेदना के साथ बच्चों को अपनी भाषा में विचार अभिव्यक्त करने के लिए प्रोत्साहित करें, के मक़सद को सामने लाता है। कुछ लेख बच्चों की किताबों के उपयोग के महत्त्व को उजागर करते हैं और बताते हैं कि लिखना’ क्यों और कैसे अपने विचारों को अभिव्यक्त करने का ज़रिया है, न कि शब्दों के पुनरुत्पादन का अभ्यास मात्र। विज्ञान की कक्षा में समूह शिक्षण पर लेख उन सम्भावनाओं को उभारता है कि शिक्षक कैसे और क्या समझ बनाए और ध्यान रखे कि पीयर शिक्षण को प्रभावी और सही मायने में सहभागी बनाया जा सके। 

          सामाजिक विज्ञान पर लेख इस विषय की प्रकृति पर चर्चा करता है और कक्षाओं में पढ़ाए जाने वाले सामाजिक अध्ययन और बच्चों के सामने आने वाले मुद्दों के बीच अलगाव को उजागर करता है। कोविड महामारी के दौरान रोजमर्रा की चिंताओं का अभाव और भी अधिक स्पष्ट प्रतीत होता है जब कक्षाएँ, बच्चों और उनके परिवार की चिंताओं की ज़िम्मेदारी नहीं ले पाती हैं।

          Issue 10 of Pathshala Bheetar aur Bahar focus on classroom processes. There is an article on an interesting conversation around the issue of Gender, an article on freedom of expression in a classroom, teacher being sensitive and encouraging children expressing their thoughts in their own language. There are articles that bring out the importance of the use of children books, illustrates how writing is about expressing and is not a mere letter reproducing exercise. The article on peer-instruction in a science class brings out the possibilities that the teacher needs to have and the care that must be exercised in making peer-learning effective and truly participative. 

          The article on social science discusses its nature and brings out the disconnection between the social studies taught in the classrooms and the issues that confront children. The absence of day-to-day concerns seems even more stark during the COVID pandemic as the classrooms cannot take up the concerns of children and their families.

          These are just a few examples of the variety of articles and the issues raised in them. 

          More →