Publications & Resources

Our faculty, students and researchers work together everyday to contribute to a better world by grappling with urgent problems we are facing in India. We conduct rigorous work to produce high quality learning resources and publications to contribute to public discourse and social change. Here, we feature a sample from our work for everyone to access. You can explore featured resources, policies, and the latest publications from the University. 

To explore all the work of our University, please visit our publications repository.

  • Issue 10 Cover
    Published
    Authors

      Abstract

      पाठशाला भीतर और बाहर का दसवाँ अंक कक्षा शिक्षण की प्रक्रियाओं पर केन्द्रित है। इसमें एक लेख जेण्डर के मुद्दे पर हुई रोचक बातचीत पर आधारित है। एक अन्य लेख, बच्चे कक्षा में अपने विचार स्वतंत्रता के साथ रखें और शिक्षक संवेदना के साथ बच्चों को अपनी भाषा में विचार अभिव्यक्त करने के लिए प्रोत्साहित करें, के मक़सद को सामने लाता है। कुछ लेख बच्चों की किताबों के उपयोग के महत्त्व को उजागर करते हैं और बताते हैं कि लिखना’ क्यों और कैसे अपने विचारों को अभिव्यक्त करने का ज़रिया है, न कि शब्दों के पुनरुत्पादन का अभ्यास मात्र। विज्ञान की कक्षा में समूह शिक्षण पर लेख उन सम्भावनाओं को उभारता है कि शिक्षक कैसे और क्या समझ बनाए और ध्यान रखे कि पीयर शिक्षण को प्रभावी और सही मायने में सहभागी बनाया जा सके। 

      सामाजिक विज्ञान पर लेख इस विषय की प्रकृति पर चर्चा करता है और कक्षाओं में पढ़ाए जाने वाले सामाजिक अध्ययन और बच्चों के सामने आने वाले मुद्दों के बीच अलगाव को उजागर करता है। कोविड महामारी के दौरान रोजमर्रा की चिंताओं का अभाव और भी अधिक स्पष्ट प्रतीत होता है जब कक्षाएँ, बच्चों और उनके परिवार की चिंताओं की ज़िम्मेदारी नहीं ले पाती हैं।

      Issue 10 of Pathshala Bheetar aur Bahar focus on classroom processes. There is an article on an interesting conversation around the issue of Gender, an article on freedom of expression in a classroom, teacher being sensitive and encouraging children expressing their thoughts in their own language. There are articles that bring out the importance of the use of children books, illustrates how writing is about expressing and is not a mere letter reproducing exercise. The article on peer-instruction in a science class brings out the possibilities that the teacher needs to have and the care that must be exercised in making peer-learning effective and truly participative. 

      The article on social science discusses its nature and brings out the disconnection between the social studies taught in the classrooms and the issues that confront children. The absence of day-to-day concerns seems even more stark during the COVID pandemic as the classrooms cannot take up the concerns of children and their families.

      These are just a few examples of the variety of articles and the issues raised in them. 

      More →

    • Issue 9 Cover
      Published
      Authors

        Abstract

        पाठशाला भीतर और बाहर के अंक 9 में बच्चों को पढ़ना-लिखना सिखाने की शुरुआत और आगे इसका विस्तार कैसे किया जा सकता है इस पर लेख हैं। कुछ अन्य लेख गणित शिक्षण से जुड़ी मान्यताओं, और ये मान्यताएँ शिक्षण और सीखने को कैसे प्रभावित करती हैं, पर केन्द्रित हैं। सामाजिक अध्ययन की कक्षा में परस्पर विरोधी मुद्दों पर की गई चर्चा कैसे बच्चों में आलोचनात्मक सोच विकसित करती है, से जुड़े लेख भी इस अंक में हैं। एक‑दो लेखों में लॉकडाउन के दौरान बच्चों व शिक्षकों के लिए आयोजित की कई कक्षाओं के अनुभव साझा किए गए हैं।

        इस अंक में समावेशन और समानता से सम्बन्धित दो लेख हैं। पहले लेख में शिक्षक‑शिक्षा पाठ्यक्रम के अन्तर्गत जेण्डर संवेदनशील शिक्षण क्यों व कैसे’ की पड़ताल की गई है। दूसरा लेख जनजातीय बच्चों को शिक्षा के दायरे में लाने और उनके लिए सीखना सम्भव बनाने के बारे में है। इस अंक का साक्षात्कार, अनुराग बेहार से राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020 के मूलभूत तत्त्वों पर टुलटुल बिस्वास द्वारा की गई बातचीत पर आधारित है। पुस्तक चर्चा में जिस किताब की चर्चा है, उसका नाम है- एक स्कूल मैनेजर की डायरी

        Issue- 9 includes a range of articles on importance of and teaching of reading and writing to children. These explore how reading and writing maybe initiated and then furthered. Other articles touch upon beliefs about teaching of mathematics and how they impact teaching and learning and on how classroom discussion on conflicting issues in Social Science help develop critical thinking. Some other articles focus on the sharing experiences of organizing classes for children and for teachers during the lockdown. 

        There are two articles related to issue of inclusion and equity in education. One on of them explores why and how of Gender education in context of teacher education curriculum and the other is about education of Jan Jati children and making learning possible for them. The interview in this issue is with Anurag Behar and focuses on the foundational elements of the National education policy 2020. And the book discussed in the issue is Ek School Manager kii dairy’.

        More →

      • LC i10 cover
        Published
        Authors

          Abstract

          The articles in this issue are broadly based on the two aspects of play in learning – the innumerable lessons that are learnt from play – teamwork, strategy, inclusion, respect, sharing, handling fights, settling arguments, addressing bullying, and second, how play can be used as pedagogy for circular learning as well as structured activities such as educational videos and unstructured ones like pretend play. The idea behind both is to nurture the free spirit with which child must learn.

          More →

        • Pathshala Issue 8 Cover
          Published
          Authors

            Abstract

            इस अंक में 16 लेख हैं और इनमें अधिकांश लेख पढ़ना सीखने और उसमे रुचि पैदा करने पर आधारित हैं। शिक्षकों और शिक्षक‑प्रशिक्षकों द्वारा लिखे गए कक्षा अनुभवों और शिक्षणशास्त्र पर आधारित लेख, शिक्षण में बच्चों की भागीदारी बढ़ाने के तरीकों के विभिन्न पहलुओं को सामने लाते हैं। बच्चों को पढ़ना सीखने और उनकी लिखित अभिव्यक्ति विकसित करने में मदद के लिए, स्कूल व कक्षा में क्या किया जा सकता है, इसके बारे में विचार देते हैं। किताबों और पुस्तकालय से, डायरी लेखन व दीवार पत्रिका से, पढ़ने-लिखने की सामग्री से और बातचीत व कहानी कहने से सीखने में मिलने वाली मदद के विवरण भी इन लेखों में मिलते हैं। इस अंक का संवाद भी शुरूआती पढ़ना, लिखना, साक्षरता, संख्यात्मक और गणितीय ज्ञान पर केन्द्रित है। लेख यह भी दर्शाते हैं कि जब बच्चे पाठ्यपुस्तकों के अध्यायों पर काम कर रहे हों तो उन्हें बात करने और अपने विचार व्यक्त करने की पूरी आज़ादी होना चाहिए। 

            शिक्षक के साथ साक्षात्कार महामारी के दौरान बच्चों के साथ जुड़े रहने के प्रयासों का विश्लेष्ण प्रस्तुत करता है। एक अन्य लेख महामारी के दौरान बच्चों के अपने स्कूल के साथ सम्बन्धों की जटिलता को सामने लाता है।

            This eighth issue of Pathshala carries 16 articles. Learning to read and write is the foundation of all further learning. Most of the articles in this issue are focussed on learning to read and building of interest in it. The Samvaad is also focussed on ‘ Early reading, writing, literacy, numeracy and other mathematical knowledge’. Based on classroom experience and pedagogy the articles written by teachers and teacher educators bring out various aspects of the manner of engaging children and give ideas about what can be done in the school and in the classroom for helping children to learn read and develop their written expression. The articles bring out the changing role of the reader at different stages of the reading process, how working with the library and books, diary writing, Deewar Patrika (Wall magazine), availability of material to read and write, conversation and storytelling etc. help in learning and how peer learning, conversations with and among children help in this process. They point out that children should also be given freedom to talk and express when they are working with chapters from textbooks. The interview with the teacher presents an analysis of the efforts to continue to engage with children during the pandemic. One article of a different genre brings out the complexity of the relationship of children to their school as exposed by the pandemic.

            More →