Hridaykant Dewan

Biography

Hridaykant Dewan (Hardy as he is fondly known) leads the Translations Initiative team. 

Hardy has been closely associated with Azim Premji Foundation right from the early days of the Foundation. Apart from being on the editorial team of our publications (At Right Angles, Learning Curve etc.) Hardy has also created specific programmes for our colleagues in the field, specifically the Surpur team. For many of us, he has been a mentor and friend.

Hardy has a Ph.D. in Particle Physics from Delhi University. Even as a research scholar and lecturer at Kirori Mal college, Hardy plunged into the Eklavya movement in Madhya Pradesh to contribute to the improvement of school education. As a key member of Eklavya he contributed to the teacher capacity building in the Hoshangabad Science Teaching Project and developed various resources for teachers. Hardy has been working in teacher development and in elementary education for the last 35 years and continues to devote his energies for systemic improvement in our public education. In the last 15 to 20 years as Education Advisor and Organizing Secretary of Vidya Bhawan Society, he has played a similar role involving himself at every level of capacity building of the teachers and preparation of materials for children and teachers (of primary classes) and for Science and Mathematics (in elementary classes). He has contributed to designing pre-service and in-service certificate programmes for both elementary and secondary teachers. He has done a detailed evaluation study of the DPEP (District Primary Education Programme) efforts in Karnataka State. He has been regularly providing support and consultation to the Governments of AP, West Bengal, Assam, Delhi, Chhattisgarh and Haryana, helping them with the production of textbooks, teachers training and in forming & orienting the State resource group. He has also helped MHRD evolve programs of alternative schools, plan for research and orient State teams. 

Hardy is on the Governing Boards of Eklavya and Nalanda. He has also been a member of our University’s Academic Council since inception.

Hardy’s role at the University will be to lead the efforts of the University to translate and create a repository of readings and study material for our Degree programs so that we can be in a position to launch these programs in Hindi, Kannada etc. in a few years’ time. This effort is a pan University effort that will collaborate and help with programmes across all the Schools of the University.

Hardy, apart from a deep interest in the teaching of Math and Science, also delights in playing and following cricket.

He is married to Neelima who for many years led Seva Mandir Udaipur before shifting to a CSR role in Delhi. Hardy and Neelima have two sons – Aftab who is pursuing doctoral studies in USA and Shekhar who is preparing for a life in college.

Publications and Writings:

Books

  1. Dewan Hriday Kant (2008) , Diversity: From the School’s Perspective, Educational Planning in India, Vimala Ramchandran and Dewan Hriday Kant (eds), 2008
  2. Vimala Ramchandran and Dewan Hriday Kant (Editors) (2008) Flattening Diversity: Educational Planning in India, Seminar at IIAS Simla, Vidya Bhawan Society, Udaipur, 2008
  3. Agnihotri, RK and Dewan, H.K. Editors (2010) Knowledge, Language and Learning’ Macmillan, New Delhi, 2010
  4. दीवान, एच के एवं सुधीर वेददान (संपादक) (2013) 21वीं सदी में भारत के सरोकार, सामयिक बुक्स, नई दिल्ली 2013
  5. द्विवेदी, रजनी; दीवान,हृदय कान्त, (सम्प‍ादित2020) भाषा का बुनियादी ताना-बाना, अज़ीम प्रेमजी यूनीवर्सिटी,बेंगलूरु और एकलव्य फाउंडेशन, भोपाल 2020 
  6. दीवान, एच के, अग्निहोत्री आर के व अन्य (2017)मैकाले, एलिफेन्स्टोन और भारतीय शिक्षा अज़ीम प्रेमजी यूनिवर्सिटी बेंगलूरु और वाणी प्रकाशन, नई दिल्ली 
  7. दीवान, हृदय कान्त; नाग, शिवानी; कुमार,मनोज; जैन, मनीष (सम्प‍ादित2020), अध्यापक, अध्यापन और अध्यापक शिक्षा : नीतियाँ,बहसें और अनुभव, अज़ीम प्रेमजी यूनीवर्सिटी,बेंगलूरु और वाणी प्रकाशन, नई दिल्ली 
  8. दीवान, हृदय कान्त; नाग, शिवानी; कुमार,मनोज; (सं)2021), अध्यापक कर्म, अध्यापक की छवि अस्मिता, अज़ीम प्रेमजी यूनीवर्सिटी,बेंगलूरु और वाणी प्रकाशन, नई दिल्ली

हिन्दी में लेख 

  1. दीवान हृदयकान्त, अग्निहोत्री रमाकांत (1984) भाषा व भाषा शिक्षण: कुछ विचार, पेज 5 – 6, होशंगाबाद विज्ञान, अंक 14, सितंबर 1984, होशंगाबाद। 
  2. दीवान हृदयकान्त, (1984) भाषा का विकास, पेज 21 – 22, होशंगाबाद विज्ञान, अंक 15, दिसंबर 1984, होशंगाबाद। 
  3. दीवान हृदयकान्त (1985), नमस्कार नमस्कारम .… चकमक, अंक ‑5, पेज 24 – 27, नवंबर 1985, एकलव्य, भोपाल। 
  4. दीवान हृदयकान्त (1995) क्यों करें प्रयोग.….. संदर्भ, अंक 4, पेज 15 – 17, मार्च अप्रैल 1995
  5. दीवान हृदयकान्त (1998) मार्गदर्शक हैं ये किताबें,डेविड औसबरा की पाठ्यपुस्तकों का एक और विहंगावलोकन, पेज 21 – 23, विमर्श, अक्तूबर 98, दिगंतर, जयपुर 
  6. दीवान हृदयकान्त (1999) शिक्षा प्रणाली- विकल्प के चिंतन बिन्दु, पेज 8 – 17, मूलप्रश्न, जुलाई सितंबर 1999, उदयपुर 
  7. दीवान हृदयकान्त (2000) दलित शिक्षा: विचारणीय बिन्दु, पेज 67 – 70, मूलप्रश्न, सितंबर- दिसंबर 2000, उदयपुर
  8. दीवान हृदयकान्त (2001) व्यवस्था के संकट, पेज 8 – 11, मूलप्रश्न, जनवरी मार्च 2001,उदयपुर
  9. दीवान हृदयकान्त (2001) गणित शिक्षण का प्रतिबिंब, प्राथमिक शिक्षा के मुद्दे पेज 9 – 13, मई जून 2001। 
  10. दीवान हृदयकान्त (2002) विज्ञान शिक्षण विकल्प की रचना, प्राथमिक शिक्षा के मुद्दे, पेज 10 – 13, जनवरी – फरवरी 2002। 
  11. दीवान हृदयकान्त (2003), जाति संप्रदाय की राजनीति, मूलप्रश्न पेज 53 – 56, दिसंबर 2003-फरवरी 2004, उदयपुर। 
  12. दीवान हृदयकान्त (2009) प्राथमिक शिक्षा का पाठ्यक्रम और सीखना, पेज 3 – 11, बुनियादी शिक्षा एक नई कोशिश, अंक 22 – 23, फरवरी जुलाई 2009। 
  13. दीवान हृदयकान्त (2006÷2007), संपादकीय- विमर्श के बिन्दु, मूलप्रश्न पेज 2 – 5, दिसंबर 2006- फरवरी 2007, उदयपुर
  14. दीवान हृदयकान्त (2007) पेड़गोगी और शिक्षा का उद्देश्य, हमारा संकल्प, जुलाई सितंबर 2007
  15. दीवान हृदयकान्त (2007) उच्च शिक्षा: विमर्श के बिन्दु, पेज 2 – 5, मूलप्रश्न, दिसंबर 2006-फरवरी2007, उदयपुर।
  16. दीवान हृदयकान्त (2007) मुद्दा गांधी शिक्षा विचार को मुख्य धारा में लाने का, बुनियादी शिक्षा, अंक 15, पेज 5 – 9, जुलाई 2007, विद्या भवन सोसायटी उदयपुर। 
  17. दीवान हृदयकान्त (2008) घर में लायक स्कूल में नालायक, बुनियादी शिक्षा, अंक 17, पेज 5 – 7, जनवरी 2008, विद्या भवन सोसायटी उदयपुर। 
  18. दीवान हृदयकान्त (2006) मूल्याकन क्यों? खोजबीन अंक ‑3, पेज 9 – 13, जनवरी –मार्च 2006 विद्या भवन सोसायटी उदयपुर। 
  19. दीवान हृदयकान्त (2008) शिक्षा में समुदाय की भागीदारी के मायने, बुनियादी शिक्षा, अंक 19, पेज 17 – 20, जुलाई 2008, विद्या भवन सोसायटी उदयपुर। 
  20. दीवान हृदयकान्त (2008) साझेदारी का बदलता स्वरूप पेज 62 – 67, शिक्षा विमर्श, जनवरी- अप्रैल 2008, दिगंतर, जयपुर।
  21. दीवान हृदयकान्त (2008) प्रजातन्त्र के सैद्धांतिक सरोकार, पेज 7 – 12, मूलप्रश्न, अक्तूबर- दिसंबर 2008, उदयपुर। 
  22. दीवान हृदयकान्त (2009), दूरस्थ शिक्षा एक विहंगावलोकन पेज 56 – 60, मूलप्रश्न, मई जुलाई 2009, उदयपुर। 
  23. दीवान हृदयकान्त (2009), मेरे लिए 2009 का चुनाव, पेज 28 – 30, मूलप्रश्न, जनवरी – अप्रैल 2009, उदयपुर। 
  24. दीवान हृदयकान्त (2009) चुनाव परिणाम और आम आदमी, पेज 12 – 15, अगस्त अक्तूबर 2009, उदयपुर। 
  25. दीवान हृदयकान्त (2009) पुस्तकालय के मायने, पेज 40 – 41, खोजबीन अंक 5, जनवरी- फरवरी 2009, विद्या भवन सोसाइटी, उदयपुर। 
  26. दीवान हृदयकान्त (2009), कहानी सुनते समय बच्चे क्या सोचते हैं?, पलाश पेज 39, फरवरी- मार्च 2009 भोपाल। 
  27. दीवान हृदयकान्त (2009) बालक की भाषाई क्षमता, खोजबीन अंक 7 – 8, पेज 36 – 45, मई अगस्त 2009, विदया भवन सोसाइटी, उदयपुर। 
  28. दीवान हृदयकान्त (2009) माध्यमिक शिक्षा का पाठ्यक्रम और सीखना, बुनियादी शिक्षा अंक 22 – 23, पेज 3 – 11, जुलाई 2009 विद्या भवन सोसाइटी, उदयपुर।
  29. दीवान हृदयकान्त (2009) निर्माणवाद किस चिड़िया का नाम है? पेज 33 – 37, खोजबीन अंक 9 – 10, सितंबर‑दिसंबर 2009, विद्या भवन सोसाइटी, उदयपुर। 
  30. दीवान हृदयकान्त, शर्मा के. आर. (2010) स्वेछिकता के मायने, पेज 5 – 12, मूलप्रश्न, अगस्त‑अक्तूबर, 2010, उदयपुर। 
  31. दीवान हृदयकान्त (2010) प्राथमिक स्तर पर विज्ञान शिक्षण, खोजबीन, अंक 11, पेज 19 से 23, जनवरी जून 2010, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर। 
  32. दीवान हृदयकान्त (2010) मातृभाषा के मायने, बुनियादी शिक्षा खोजबीन, अंक 26 – 27, पेज 1 – 5, फरवरी-जुलाई 2010, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर। 
  33. दीवान हृदयकान्त (2010) पाठ्यक्रम के निर्धारण का नज़रिया, खोजबीन, अंक 11, पेज 2 – 5, जनवरी जून 2010, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर।
  34. दीवान हृदयकान्त (2010) क्यों पढ़ाये पर्यावरण अध्ययन?, खोजबीन, अंक 12, पेज 2 – 10, जुलाई दिसंबर 2010, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर।
  35. दीवान हृदयकान्त (2010) आज के संदर्भ में बुनियादी शिक्षा को समझना, बुनियादी शिक्षा, अंक 28, पेज 3 – 15, अगस्त‑नवंबर 2010, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर।
  36. दीवान हृदयकान्त (2010) विस्तृत ढ़ांचा और कानून- बौनी होती क्षमताएँ पेज 30 – 34, मूलप्रश्न, मई जुलाई 2010, उदयपुर।
  37. दीवान हृदयकान्त (2010) मुफ्त और अनिवार्य शिक्षा अधिनियम: कुछ विचारणीय बिन्दु, पेज 2 – 5, मूलप्रश्न, फरवरी अप्रैल 2010, उदयपुर। 
  38. दीवान हृदयकान्त (2010) शिक्षा का अधिकार, पेज 13 – 17, मूलप्रश्न, फरवरी अप्रैल 2010, उदयपुर।
  39. दीवान हृदय कान्त(2011) व्यवस्था में भ्रष्टाचार के मुद्दे, मूलप्रश्न, पेज नं. 8 – 10, मर्इ‑अगस्त (2011), उदयपुर। 
  40. दीवान हृदयकान्त (2011) शिक्षा और पर्यावरण, पेज 2 – 8, खोजे और जाने अंक ‑1 अप्रैल – जून 2011, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर।
  41. दीवान हृदयकान्त (2011) बदलाव के लिए बुनियादी शिक्षा, अंक 30, पेज 14 – 15, मई 2011, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर। 
  42. दीवान हृदयकान्त (2012), कैसी हो विज्ञान की कक्षा, पेज 14 – 19, खोजे और जाने अंक 2, जनवरी-जून 2012, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर। 
  43. दीवान हृदयकान्त, (2012) शिक्षा का अधिकार, पलाश वर्ष 7, अंक 2, जून जुलाई 2012, भोपाल।
  44. दीवान हृदयकान्त (2012) शिक्षा का अधिकार एक चुनौती, मूलप्रश्न, संपादकीय, उदयपुर।
  45. दीवान हृदयकान्त (2012), गणित शिक्षण आगे की राह, पलाश, अंक 4, वर्ष 7, पेज 3, अक्तूबर नवंबर 2012, भोपाल। 
  46. दीवान हृदयकान्त (2012) विज्ञान की कक्षा, पेज 14 – 19, खोजे और जाने, अंक 2 जनवरी जून 2012, विद्या भवन सोसायटी उदयपुर। 
  47. दीवान हृदयकान्त (2012) आकलन का वर्तमान चक्रव्यूह,पेज 16 – 22, विमर्श, मई जून 2012, दिगंतर, जयपुर। 
  48. दीवान हृदयकान्त (2013) समावेशी शिक्षा, खोजे व जाने, पेज 24, वर्ष 2 अंक 7, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर। 
  49. दीवान हृदयकान्त (2013) सामान्य बनाम विशेष, खोजे और जाने, अंक 7, पेज 24 – 28, अक्टोबर 2013, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर। 
  50. दीवान हृदयकान्त (2013) मुद्दा गांधी शिक्षा विचार में मुख्य धारा को लाने का, बुनियादी शिक्षा एक नई कोशिश पेज 5, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर। 
  51. दीवान हृदयकान्त (2013) मूल्य शिक्षा के सारोकार, शैक्षिक पलाश, पेज 3, वर्ष 8, अंक 2, जून‑जुलाई 2013, भोपाल। 
  52. दीवान हृदय कान्त. (2013). जरूरत सरकारी ढांचे में सुधार की, पेज नं. 12 – 15 मूलप्रश्न अप्रैल‑जुलार्इ (2013), उदयपुर। 
  53. दीवान हृदयकान्त (2014) गुणात्मक शिक्षा एक द्वंद, पेज 19 – 24, शिक्षा की बुनियाद, वर्ष 2 अंक 7, जनवरी 2014, विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर।
  54. दीवान हृदयकान्त (2014) 2014 का चुनाव – क्या खुलापन, बराबरी व निरपेक्षता की हार हुयी- अथवा कुछ और? पेज 9 – 16, मूलप्रश्न, अप्रैल‑जून 2014, उदयपुर।
  55. दीवान हृदयकान्त (2014) लोकतान्त्रिक देश के समाज में शिक्षा की भूमिका शिक्षाविद हृदयकान्त दीवान से वीं शर्मा की बातचीत। पेज 10 – 21, प्रारम्भ शैक्षिक संवाद/ वर्ष 12, अंक 3 – 4, जुलाई दिसंबर2014
  56. दीवान हृदयकान्त (2015) शिक्षा पर सरकारी खर्च: बयाने हकीकत, शिक्षा विमर्श, पेज 40 – 47, नवंबर दिसंबर 2015, दिगंतर जयपुर। 
  57. दीवान हृदयकान्त (2015) सतत व समग्र मूल्यांकन: एक आलोचनत्मक छानबीन, शिक्षा विमर्श, पेज 40 – 47, मई- जून 2015, दिगंतर जयपुर।
  58. दीवान हृदयकान्त (2016) प्राइवेट बनाम सरकारी स्कूल, पेज 46 – 50, मूलप्रश्न, अप्रैल- जून 2016, उदयपुर
  59. दीवान हृदयकान्त (2016) भारतीय लोकतन्त्र और न्यायपालिका, पेज 36 – 40, मूलप्रश्न, जुलाई सितंबर 2016, उदयपुर।
  60. दीवान हृदयकान्त (2017) लोकतन्त्र: रूप, सिद्धांत, सोच और सवाल, पेज 6 – 17, मूलप्रश्न, अक्टोबर जनवरी 2017, उदयपुर
  61. दीवान हृदयकान्त (2017) भारत की संविधान सभा में गौवध निषेध का प्रसंग, पेज 24 – 31, मूलप्रश्न, सितंबर- दिसंबर 2017, उदयपुर
  62. दीवान हृदय कान्त. (2018). बढ़ती चिंताएँ बदलते सरोकार, पेज नं. 2 – 6, मूलप्रश्न, सितम्बर-अक्टूबर 2018, उदयपुर 
  63. दीवान हृदयकान्त (2019) लोकतंत्रीय शिक्षा: एक विमर्श, पेज 18 – 20, मूलप्रश्न, जनवरी अप्रैल 2019, उदयपुर
  64. दीवान हृदय कान्त. (2019). 2019 का चुनाव इस बार का परिदृश्य, मूलप्रश्न पेज नं. 32 – 40, मर्इ‑जुलार्इ (2019), उदयपुर। 
  65. दीवान हृदयकान्त (2019) तुम्ही कहो ये अंदाजे गुफ्तगू क्या है? पेज 48 – 52, मूलप्रश्न, अक्तूबर – दिसंबर 2019। 
  66. दीवान हृदयकान्त, (2019) शिक्षक कर्म व शिक्षक की इसके लिए तैयारी, 74 – 77, वायसेस आफ टीचरस एण्ड़ एड़ुकेटर्स, अंक I वालयूम IX, एन सी इ आर टी, नई दिल्ली, जुलाई 2019 (ई जर्नल)
  67. दीवान हृदयकान्त (2020) कोविड काल और शिक्षा की दिशा, पेज 20 – 29, मूलप्रश्न, अक्तूबर – दिसंबर 2020
  68. दीवान हृदयकान्त (2011) सामाजिक अध्ययन में परेशान करने वाले सवाल, लर्निंग कर्व, पेज 28 – 36, मई 2011, अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय बेंगलुरु।

Chapter(s) in books:

  1. दीवान एच के, कुमार अशोक (2005) गणित सीखने के बाबत,ज्ञान का निर्माण विद्या भवन सोसायटी, उदयपुर।
  2. दीवान हृदयकान्त (2013) भारत का शैक्षिक परिदृश्य, पेज 193 – 220, 21वीं सदी में भारत के सारोकार से, सामयिक बुक्स, दिल्ली
  3. दीवान हृदयकान्त, सुधीर वेददान (2013) भूमिका पेज 9 – 26, 21वीं सदी में भारत के सारोकार से, सामयिक बुक्स, दिल्ली
  4. Dewan H.K. (2005) Published a joint paper entitled Constraints on Transforming Science Education’ in the International Seminar on Science Education’ held on 21 – 23 December, 2005, in Vidya Bhawan, Udaipur. 
  5. Dewan Hriday Kant (2008) Role and Purpose of Education in Society in 6 – 10, in Flattening Diversity: Educational Planning in India, Vimala Ramchandran and Dewan Hriday Kant (eds), 2008
  6. Dewan Hriday Kant Teaching and Learning – The Practices’, published in the book The Elementary Education System in India’, edited by Rashmi Sharma and Vimala Ramchandran, published by Rutledge, New Delhi, 2009.
  7. Dewan, Hriday Kant (2009) Teaching and Learning- The Practices in The Elementary Education System in India: Exploring Institutional Structures, Processes and Dynamics edited by Rashmi Sharma and Vimala Ramachandran. New Delhi. Routledge Press, 2009
  8. Dewan Hriday Kant, P. Ashok About Learning Mathematics’. This paper is published in the Knowledge, Language and Learning’ book edited by Prof. R.K. Agnihotri and H.K. Dewan, published by Macmillan, New Delhi, 2010
  9. Dewan Hriday Kant, Namrita Batra, Inder Singh Chabra (2012), Transforming the Elementary Mathematics Curriculum: Issues in Challenges,” In Mathematics Education in India, Status and Outlook, ed R Ramajunam and K Subramaniam, Homi Bhabha Center for Science Education, Mumbai
  10. Dewan Hriday Kant Dimensions of Quality Education : Situation, challenges and the way forward- Right to Education Papers and Proceedings of a Consultation, editors Vyas and Misra, Ajit foundation 2016
  11. Dewan H.K. Misra P (2016) Understanding Activities in Learning in Teaching- Learning Resources for School Education (Ed. Disha Navani) SAGE
  12. Dewan H.K. Dwivedi R. (2016) Development and Production of Textbooks: Some insights in Teaching- Learning Resources for School Education (Ed. Disha Navani) SAGE
  13. Dewan H.K. Goswami R. (2016) Local Resources as Teaching Learning Materials in Teaching- Learning Resources for School Education (Ed. Disha Navani) SAGE

Papers in English on Education

  1. Dewan H. K. Note on the principles and use of MLL (1995) Seva Mandir News letter, (April to September 1995), 28 – 33, Seva Mandir Udaipur
  2. Dewan H.K. What does Language Teaching Mean (1996), Seva Mandir News Letter (Oct 95 to March 96), 26 – 30, Seva Mandir, Udaipur 
  3. Dewan H. K. (2000). Reflections on mathematics teaching. Issues of Primary Education. Vol. II No. 2 July-Sept. (2000) Pg. 9 – 13.
  4. Dewan, H.K. (2000). Does this child know any mathematics? Issues of Primary Education. Vol. II No. 2 July-Sept. (2000) Pg. 9 – 13.
  5. Dewan H. K. (2001) Science Teaching Constructing an Alternative P 10 – 13 Issues in Primary Education October, December 2001 volume 3 no. 3 EDCIL, MHRD
  6. Dewan H.K. 2004 Pedagogy and the purpose of Education, Seva Mandir News Letter (Oct 03 to March 04) 16 – 21, Seva Mandir, Udaipur 
  7. Dewan H. K. Review: Transforming Schools: Empowering Children. Contemporary Education Dialogue. 2007;5(1): 84 – 91. doi: 10.1177/ 0973184913411157
  8. Dewan H. K. (2009) Capability of the Child…6 – 9, Learning Curve Issue XIII October, 2009, Azim Premji Foundation, Bangalore 
  9. Dewan H. K. (2010) Pedagogy of Mathematics 16 – 22, Learning Curve Issue XIV March, 2010, Azim Premji Foundation, Bangalore 
  10. Dewan H. K. (2010) Vexing Questions in Social Studies 28 – 35, Learning Curve Issue XV August, 2010, Azim Premji Foundation, Bangalore 
  11. Dewan H. K. & Mishra Preeti (2011) School Leadership In Context 13 – 19, Learning Curve Issue XVI March, 2011, Azim Premji Foundation, Bangalore 
  12. Dewan H. K. (2012) Testing as Assessment, 18 – 20, Voices of teachers and Teacher Educators Issue II Volume I, MHRD New Delhi 2012 (E Journal)
  13. Dewan H.K (2014) My Experience of Learning Art, Seva Mandir News Letter (July to December 2014) 10 – 16, Seva Mandir Udaipur
  14. Dewan H. K. (2015) The Essence of Basic Education 12 – 27, Learning Curve Issue XXIV March, 2015, Azim Premji University, Bangalore 
  15. Dewan H.K. Mehendale A.(2015) Towards a New Education Policy; Directions
    and Consideration, Economic and Political Weekly, Vol. 50, Issue No. 48, 28
    Nov, 2015
  16. Dewan H. K. (2016) Building a better Mathematics classroom, 6 – 17, Voices of Teachers and Teacher Educators Issue I Volume V, NCERT New Delhi 2016 December (E Journal)
  17. Dewan H. K. (2016) Commitment to Education : Are We Failing? 17 – 20, Learning Curve Issue XXV January, 2016, Azim Premji University, Bangalore 
  18. Dewan H. K. (2017) Pre-Service Teacher Preparation- Curriculum, Practice and Reality 20 – 24, Learning Curve Issue XXVI February, 2017, Azim Premji University, Bangalore 
  19. Dewan H. K. (2017) Whither Indian Education Policy 23 – 27, Learning Curve Issue XXVII August, 2017, Azim Premji University, Bangalore 
  20. Dewan H. K. (2017) What can school do for the development of the child, 8 – 17, Voices of Teachers and Teacher Educators Issue I Volume VI, NCERT New Delhi 2017 August (E Journal)
  21. Dewan H. K. (2018) Evolution of Education Policy in India and its Impact on Government Initiatives 8 – 14, Learning Curve, Issue 30 August, 2018, Azim Premji University, Bangalore 
  22. Dewan H. K. (2018) Why a different Approach to Science Teaching, 7 – 19, Voices of Teachers and Teacher Educators Issue 2 Volume VII, NCERT New Delhi 2018 Feb (E Journal)
  23. Dewan H. K. (2018) In Service Capacity Building 93 – 98, Voices of Teachers and Teacher Educators Issue I Volume VIII, NCERT New Delhi 2018 August (E Journal) 
  24. Gandhi Haneet, Dewan Hriday Kant, Ahuja Alprita, (2018) Searching for Didactical Negotiations in Mathematics Textbooks 50 – 57, Voices of Teachers and Teacher Educators Issue 2 Volume VII, NCERT New Delhi 2018 Feb (E Journal)
  25. Dewan H. K. (2018) Interpretation of Errors in Arithmetic, At Right Angles, 7(3), 48 – 52, Azim Premji University, Bengaluru, 2018
  26. Dewan H. K. (2018) Evolving Perception of Materials 3 – 7, Learning Curve, Issue 31 December, 2018, Azim Premji University, Bangalore 
  27. Dewan H. K. (2018) Interpretation of errors in arithmetic. At Right Angles, 7 (3). pp. 48 – 52 Azim Premji University, Bangalore
  28. Dewan H. K. (2019) What is or is not Common between Mathematics between Mathematics and Language, Language and Language Teaching Volume 8 Number 2 Issue 16 July 2019
  29. Dewan H. K. (2019) Distance Education, 66 – 75, Voices of Teachers and Teacher Educators Issue II Volume VIII, NCERT New Delhi Feb 2019 (E Journal)
  30. Dewan H. K. (2019) Textbooks in Taking Democracy Forward 7 – 11, Learning Curve, Issue 3 April, 2019, Azim Premji University, Bangalore 
  31. Dewan H. K. (2020) Education for All : Challenges Along the way 8 – 11, Learning Curve, Issue 6 April, 2020, Azim Premji University, Bangalore 
  32. Dewan H. K. (2020) Education: Which way must education turn? 8 – 11, Learning Curve, Issue 8 December, 2020, Azim Premji University, Bangalore 

Physics Papers

  1. Dewan H.K. (1981) Strange Particle Production in V‑N Scattering Phys. Rev. D Particles and Fields Nov 1981 -.
  2. Choudhary S.R. and Dewan H.K. (1982) K + Λ production by the weak charged current, Phys. Rev. D August 1982 Brief Reports
  3. A. L. Dawar, A. D. Sen, Hriday Kant Dewan, P. C. Mathur et. al. (1982) Temperature and field dependence of intergrain barriers in polycrystalline n‑InSb films Journal of Applied Physics April 1982
  4. Rai Choudhury, S. ; Dewan, H. K. (1983) Weak production and electro production of Δ (1236) in a Zucker-model calculation Physical Review D
  5. Rai Choudhury, S. ; Dewan, Hriday Kant. (1981), A note on weak production of nucleon resonances, Zeitschrift für Physik C, Jan 1981

Reports and Research studies

  1. The need of Tribal Children for Learning — Report of the Seminar held at Kaya by Seva Mandir, 1983
  2. Joint Review Mission, Teacher Education, For the States of Chhattisgarh, Andhra Pradesh, Karnataka, West Bengal Year 2012 – 2014
  3. Flattening Diversity, Report of A conference, Vidya Bhawan Society. With Ramchandran V.
  4. Review of quality of education of the Govt. Schools of Hazira (Gujarat) area and developing comprehensive plan for support to these institutions and other structures in that region.
  5. A Study of the Evaluation System of the Boards of Secondary Education of some States of India, Vidya Bhawan Society and Azim Premji Foundation
  6. Evaluation of the DPEP, program in Karnataka, for the MHRD
  7. Teacher Development and Management, Report of the Conference organised by MHRD and other agencies 2009, With Michael Ward, Vikram Sahay and Rajni Dwivedi
  8. Report of the Conference on Pre –Service Elementary Teacher Education, 2010, Organised by MHRD with other agencies with Vikram Sahay, Rajni Dwivedi, Preeti Dwivedi
  9. Report of the Conference on In –Service Elementary Teacher Education, 2011, Organised by MHRD with other agencies with Vikram Sahay, Rajni Dwivedi, Preeti Misra
  10. Model Code for Schools NUEPA20151
  11. Dewan H. K. (2019) Culture and Language in the Practice of Mathematics Teaching in India, Conference: MES 10 — October 2019, Hyderabad 
  12. HSTP Study: Review of Eklavya’s Hoshangabad Science Teaching Program, which has been closed down by the M.P. Govt.
  13. Nalanda Study: Study of teaching learning and training materials of Nalanda and making suggestions for consolidation and improvement.
  14. MHRD Study: Study of the DPEP effort in Karnataka.
  15. Gyan Shala, Ahmedabad: Review of the schools being run by Gyan Shala, Ahmedabad.
  16. Plan International Study: Conducted a detailed study of Plan International’s Myrada and CASP centers.
  17. Hazira Study: Review of quality of education of the Govt. Schools of Hazira (Gujarat) area and would lead to a comprehensive plan for support to these institutions and other structures in that region. This study is supported by Shell India.
  18. Study conducted by Vidya Bhawan Society and Azim Premji Foundation entitled A Study of the Evaluation System of the Boards of Secondary Education of some States of India”.
  19. Study of Baran district Baseline and the Programs made by the Project.
  20. Study of Banaskantha and Sabarmati. The BRCF and CRCF, their capabilities, attitudes and needs.