Publications & Resources

Our faculty, students and researchers work together everyday to contribute to a better world by grappling with urgent problems we are facing in India. We conduct rigorous work to produce high quality learning resources and publications to contribute to public discourse and social change. Here, we feature a sample from our work for everyone to access. You can explore featured resources, policies, and the latest publications from the University. 

To explore all the work of our University, please visit our publications repository.

  • Pathshala Issue 13 Cover
    Published
    Authors

      Abstract

      पाठशाला भीतर और बाहर के तेरहवें अंक में भाषा और गणित शिक्षण के कक्षा अनुभवों पर कई लेख हैं। संवाद में, कोविड के दौरान स्कूलबन्दी से विभिन्न स्तरों पर हुई सीखने की क्षति के प्रभावों व भरपाई के लिए सम्भव उपायों पर, शिक्षक प्रशिक्षकों के विचार शामिल हैं। अंक में ऐसे लेख हैं जो बच्चों की विविधता को दर्शाते हैं। विशेष रूप से एक लेख वन क्षेत्र के बच्चों बारे में बताता है कि स्कूल के लिए समय निकालने में कठिनाइयों के बावजूद, उनमें पर्यावरणीय अध्ययन और गणित विषय की अपनी समझ को लेकर बहुत आत्मविश्वास और क्षमता है। एक और दिलचस्प लेख, विज्ञान, वैज्ञानिक सोच और विज्ञान शिक्षण पर है, जो इस मसले पर हमारे सामने आने वाली चुनौती की गम्भीरता को सामने लाता है।

      The 13th issue of Pathshala Bheetar aur Baahar carries many articles on classroom experiences of teaching language and mathematics. It carries a dialogue among educators on the after effects, programs initiated for and lessons for education arising from the COVID episode. There are articles that reflect on diversity of children and in particular an article on children of forest areas points out that in spite of difficulties in finding time for school, they have a lot of confidence and competence in EVS and even in Mathematics. Another interesting piece is on Science, Scientific temper and Science education which brings out the seriousness of the challenge we face.

      More →