Publications & Resources

Our faculty, students and researchers work together everyday to contribute to a better world by grappling with urgent problems we are facing in India. We conduct rigorous work to produce high quality learning resources and publications to contribute to public discourse and social change. Here, we feature a sample from our work for everyone to access. You can explore featured resources, policies, and the latest publications from the University. 

To explore all the work of our University, please visit our publications repository.

  • Pathshala Issue 1 July 2018 Cover Page
    Published
    Authors

      Abstract

      पाठशाला भीतर और बाहर का यह पहला अंक है। इस अंक में कक्षा और शिक्षकों से जुड़े विभिन्न विषयों पर कई लेख केन्द्रित हैं जो इनसे जुड़ी चिंताएँ और सवाल उठाते हैं। क्या कक्षा में सीसीटीवी कैमरों का उपयोग करना उचित है; क्या शिक्षक पेशेवर है और पेशेवर शब्द का मायने क्या है, जैसे सवाल इसमें शामिल हैं। अन्य लेख जिन मुद्दों से सम्बन्धित हैं, वे हैं- बोर्ड परीक्षाओं के प्रति हमारा दृष्टिकोण क्या होना चाहिए; हमें पर्यावरण अध्ययन की कक्षा में बातचीत कैसे शुरू करनी चाहिए; बच्चों की उच्चारण सम्बन्धी गलतियों पर प्रतिक्रिया कैसे देनी चाहिए; क्या एक अच्छी कक्षा’ गणित की सफ़ल कक्षा’ भी हो सकती है? आदि।

      The first issue of Pathshala ..” covers matters of classroom and teachers through many articles and raises a few areas of concern and questions. This includes appropriateness or otherwise of using CCTV cameras in classrooms, whether the teacher is a professional and what does the word professional mean. Other articles deal with what should be our attitude to board examinations, how should we begin to have a dialogue in an environmental studies class, how should we react to pronunciation mistakes of children and whether a mathematics class perceived to be good’ is also a useful learning class.

      More →